Vanliga frågor om kort
Genvägar: Visa-kort | Virtuellt kort
Visa
Jag har inte fått min faktura, när kommer den?
Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 12:e och 24:e varje månad.
Har du använt kortet efter vår fakturering för innevarande månad får du fakturan månaden efter.
Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken med BankID så hittar du din senaste faktura. Detta gäller för våra privatkunder.
Är du ansluten till Kivra så hamnar även fakturan i din digitala brevlåda, Kivra.
En del av våra privatlånekunder som har autogiro hittar enbart sina fakturor på internetbanken.
Uppdaterad 09 december, 2020
Hur läser jag min kortfaktura?
Så här ser en faktura från oss ut:
- Faktureringsdatum: Det här datumet tillverkade vi din faktura, det som händer på kontot efter det kommer att redovisas på nästa faktura. I dina sidor i vår internetbank och i vår app kan du se köp och inbetalningar du gjort efter faktureringsdatumet.
- Belopp kvar att utnyttja: Beloppet som är kvar av krediten att använda när fakturan skapades (se faktureringsdatum längst upp på sidan). Observera att om du gör köp efter det datumet innebär det att beloppet du har är lägre.
- Årsränta: Den ränta du betalar om ditt köp är räntebärande är en så kallad årsränta. D.v.s. den ränta du betalar årligen. Vi delar upp räntan så du betalar den månadsvis. Se räkneexempel nedan.
Representativt räkneexempel för årsränta: Om du vill låna 10 000 kr och räntan är 19,95 % årligen så kan beräkningen göras enligt följande: 10 000 x 0,1995/12 = 166 kr i månaden. I takt med att skulden betalas ner minskar räntebeloppet per månad. - Saldo: Här står din skuld per det datum fakturan skapades. Om det inte står minus (–) framför ditt saldo har du ett tillgodo, d.v.s. du har betalat in för mycket. När du gör ditt nästa köp kommer dessa pengar dras av från kontot, vill du få pengarna utbetalda kontaktar du oss på kundservice.
- Lägsta belopp att betala: Detta belopp är det lägsta belopp du måste betala men du kan själv välja att betala ett valfritt högre belopp eller hela skulden.
- Bankomatuttag och banköverföringar är räntebärande från och med datumet som uttaget gjordes.
Uppdaterad 14 december, 2020
Hur aktiverar jag mitt Visa-kort?
När du har fått ditt kort och din PIN-kod kan du aktivera kortet genom att göra ett första kortköp med PIN-kod i butik. Du kan även aktivera kortet genom att göra ett uttag i uttagsautomat.
Din PIN-kod kan du se i internetbanken under Kortinställningar.
Logga in till internetbanken med BankID
Uppdaterad 14 december, 2020
Hur mycket pengar kan jag ta ut på mitt kort per dygn?
Du kan ta ut upp till 8 000 kronor per dygn (24 timmar) och max 15 000 kronor under en rullande sjudagarsperiod.
Uppdaterad 24 januari, 2024
Jag har ett Mitt kort, hur fungerar det?
Obs, ej tillgängligt för nyförsäljning.
- Upp till 54 dagars räntefrihet på det du handlar (gäller ej kontantuttag), så räntefritt inköpsmånaden och följande månad.
- Välj att betala hela fakturan eller dela upp betalningen.
- Kompletterande reseförsäkring.
- Ingen årsavgift eller aviavgift.
- Ingen uttagsavgift eller valutaväxlingsavgift när du tar ut pengar utomlands, däremot är det ränta från första dagen på kontantuttag & valutaköp som räknas som kontantuttag.
- Betala räkningar via Betalo utan kostnad.
För att minimera räntan när du gör ett kontantuttag så kan du betala in pengar till ditt Mitt kort-konto när som helst i månaden. Du gör då en betalning via din huvudbank till Bankgiro 281-0547 och som OCR-nummer anger du till Mitt kort-kontonummer. Vid inbetalning går pengarna i första hand till att betala av räntebärande skuld, om sådan finns.
Fakturering sker den 7e i månaden och fakturan finns tillgänglig i internetbanken senast i mitten på månaden. Det går även bra att ha e-faktura. Då får du din faktura i din huvudbanks internetbank istället runt den 10e i månaden. Du ansöker om e-faktura hos din huvudbank.
Uppdaterad 15 oktober, 2021
Vilket OCR-nummer ska jag använda för inbetalning till mitt Visa-kort?
OCR-numret är detsamma som kontonumret för ditt Visa-kort och du hittar det på internetbanken. Du betalar till Bankgiro 281-0547.
Uppdaterad 29 september, 2021
Vad krävs för att bli beviljad ett kreditkort?
För att bli beviljad ett kreditkort hos oss behöver du uppfylla följande grundkrav:
- Vara minst 20 år gammal.
- Ha fast inkomst från pension eller arbete, minst 110 000 kr per år.
- Fri från betalningsanmärkningar.
Publicerad 17 januari, 2019
Hur spärrar jag mitt Visa-kort?
Du kan själv spärra ditt kort via internetbanken på sidan för ditt kort eller så kan vi hjälpa dig genom att ringa vår spärrservice på telefon 08-559 511 20.
Uppdaterad 07 september, 2021
Var hittar jag mina transaktioner?
Du kan se alla dina bokförda transaktioner på internetbanken samt i appen. Innan de är bokförda ser du att ett belopp är reserverat.
När du kan se transaktionerna i transaktionslistan på internetbanken och i appen beror på när butiken registrerar köpet, därför kan det ibland dröja ett par dagar innan du kan se det. Speciellt när du handlar utomlands kan det ta några dagar extra för köpen att synas i transaktionslistan.
Så här gör du för att hitta transaktionslistan:
- Logga in på internetbanken.
- Klicka på ditt konto.
- Skrolla sedan ned för att se alla dina transaktioner
Uppdaterad 12 november, 2021
Hur beställer jag ett nytt kort?
Du beställer ett nytt kort på internetbanken under sidan Kortinställingar som du hittar under Kort. Det kan ta upp till 14 dagar att få ditt nya kort. Det kostar inget att få ett ersättningskort.
Du kan även se din PIN-kod i internetbanken.
Logga in till internetbanken med BankID
Om giltighetstiden på ditt befintliga kort snart går ut behöver du inte beställa ett nytt kort, det skickas automatiskt och kommer att skickas ut innan giltighetstiden går ut.
Uppdaterad 07 september, 2021
Jag har fått ett nytt kort men inte min PIN-kod?
Du kan logga in på internetbanken och se din PIN under "Kortinställningar". Logga in till internetbanken med BankID
Uppdaterad 19 april, 2024
Jag vill betala in till mitt konto, hur gör jag det?
Till ditt visa kort använder du ditt kontonummer som OCR-nummer och betalar till Bankgiro 281-0547. Ditt kontonummer hittar du i inloggat läge på internetbanken.
Uppdaterad 29 september, 2021
Kan jag använda kortet i hela världen?
Våra kort fungerar i hela världen, både i kortterminaler och i bankomat. Vi har inga regionsspärrar på våra kort, så du behöver inte tänka på att låsa upp kortet innan du reser.
Uppdaterad 14 december, 2020
Vad bör jag tänka på innan jag använder mitt kort utomlands?
Mitt kort+ är ett kort som fungerar utmärkt på resan. Kortet har inget valutväxlingspåslag (avgift för att du handlar i en annan valuta än svenska kronor), under förutsättning att du i terminalen vid kortköp alltid väljer att betala i den lokala valutan i landet du befinner dig i.
Vid kontantuttag kan den inhemska banken som står för bankomaten ta ut en växlingsavgift.
Vi använder oss av visas växlingskurs och du hittar den här.
Vid uttag i bankomat är det en uttagsavgift om 3 % av beloppet som du tar ut.
Tänk på att ditt kort är en värdehandling och var försiktig med vem som får tillgång till dina uppgifter.
Uppdaterad 29 september, 2021
Jag behöver använda reseförsäkringen som är kopplad till mitt kort. Hur gör jag?
Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla resor köpta från och med den 1 november 2016 samarbetar vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERV:s hemsida och gör din anmälan online.
Följande kort innehåller en kompletterande reseförsäkring i samarbete med Europeiska ERV:
- Mitt kort
- Mitt kort+
- MediaMarkt-kortet
Om du behöver göra en skadeanmälan som gäller en resa köpt till och med den 31 oktober 2016 ber vi dig istället kontakta Folksam på telefon 08-772 73 73.
Uppdaterad 15 oktober, 2021
Hur tecknar jag ett kreditskydd?
Ett kreditskydd är en extra säkerhet som täcker dina utgifter om något oförutsett skulle inträffa som påverkar din betalningsförmåga. Om du vill teckna ett kompletterande kreditskydd till ditt kort läs mer här.
Uppdaterad 14 december, 2020
Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda mitt Kreditskydd. Hur gör jag?
Vi ber dig kontakta ditt försäkringsbolag så att du kan göra en skadeanmälan. Om du är osäker på vilket försäkringsbolag du har, kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande på internetbanken under "Meddelanden".
Här hittar du kontaktuppgifter till de försäkringsbolag som vi samarbetar med.
Om du tecknat Kreditskydd 23 november 2016 eller senare
Du anmäler ditt ärende till försäkringsbolaget CNP Santander Insurance. Du anmäler via CNP Santander Onlinetjänst. Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com.
Kreditskydd tecknat till och med den 22 november 2016
Du anmäler ditt ärende till försäkringsbolaget Lighthouse eller AXA genom att gå in på AXAs Onlinetjänst. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa
Tips! På försäkringsbolagens Onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.
AXA har tagit över som försäkringsgivare för dig som har ett Kreditskydd och varit försäkrad via Lighthouse. För dig som försäkringstagare innebär det ingen förändring vad gäller försäkringens premie, innehåll eller skadeservice. Överföringen skedde den 29 november 2019. Lighthouse har upphört med sin verksamhet.
Uppdaterad 09 januari, 2020
Hur hittar jag mitt räntebesked?
Du hittar ditt årsbesked längst ner på sidan under rubriken 'Mina uppgifter' på internetbanken. Om beloppet underskrider 100 kronor skapas inget årsbesked.
Publicerad 21 januari, 2021
Var hittar jag mina villkor?
Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.
Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken under Kundservice.
Var hittar jag blanketter?
Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.
Virtuellt kort
Vad innebär ”Virtuellt kort”?
Det är ett digitalt kreditkort som du kan använda när du handlar online och där du kan betala med Visa-kort. Kortnummer, giltighetstid och CVV2-kod, som behövs för att genomföra online-köp, finns tillgängligt i internetbanken. Det virtuella kortet/de digitala kortuppgifterna är kopplade till din kredit, och genomförda köp redovisas som vanligt på ditt kontoutdrag och i internetbanken.
Publicerad 22 mars, 2021
Gäller samma räntefrihet när jag handlar med det virtuella kortet?
Ja, även på det virtuella kortet har du upp till 54 dagars räntefrihet.
Uppdaterad 29 september, 2021
Är Santanders virtuella kort samma sak som Apple/Samsung Pay eller kontaktlösa betalningar?
Nej, det är det inte. Det virtuella kortet från Santander är digitala kortuppgifter som kan användas för online-köp.
Publicerad 22 mars, 2021
Kan jag använda det virtuella kortet till prenumerationstjänster som Netflix, Spotify etc.?
Ja, det går bra.
Uppdaterad 21 maj, 2021
Får jag någon PIN-kod till det virtuella kortet?
Nej, eftersom kortet endast kan användas för online-köp så får du ingen PIN-kod. Vid online-köp behövs kortnummer, giltighetstid och CVV2-kod. Dessa uppgifter hittar du i internetbanken.
Publicerad 22 mars, 2021
Var på internetbanken hittar jag det virtuella kortet?
Det hittar du under "Kortinställningar". Där kan du klicka fram kortnummer, CVV/CVC-kod och giltighetstid.
Uppdaterad 19 augusti, 2021
Hur gör jag för att handla online med mitt virtuella kort?
Då hämtar du dina virtuella/digitala kortuppgifter (kortnummer, giltighetstid och CVV-kod) på internetbanken och fyller i dem när du är i kassan och ska betala ditt online-köp.
- Logga in på internetbanken
- Gå till Hantera kort
- Klicka på Visa virtuellt kort
- Välj kortnummer
- Klicka på Visa kortinformation
Du kan enkelt kopiera kortnumret från internetbanken och sedan klistra in det på sidan du ska handla från.
Publicerad 22 mars, 2021
Behöver jag verifiera online-köpen med BankID också?
Ja, det behöver du göra.
Publicerad 22 mars, 2021
Kan jag visa upp mitt virtuella kortnummer i en fysisk butik och handla på så vis?
Nej, det virtuella kortet fungerar endast för online-köp.
Publicerad 22 mars, 2021
Gäller alla kortets förmåner trots att kortet är ett virtuellt kort, t.ex. reseförsäkring, räntefri period, återbäringsprogrammet?
Ja, innehållet är detsamma som om du skulle ha ett fysiskt kort.
Publicerad 14 maj, 2021
Kostar det virtuella kortet något?
Eftersom det virtuella kortet har samma innehåll som det fysiska kortet, så är kostnaden densamma som för ett fysiskt kort kopplat till samma produkt. Se villor för ditt kort i internetbanken.
Publicerad 14 maj, 2021