Vad händer med bil- eller fritidslån vid dödsfall?

När en kund avlider övergår lånet och fordonet till dödsboet. Vi får information om dödsfallet automatiskt och skickar därefter ut ett saldobesked till dödsboet.
 
Dödsbodelägarna bestämmer sedan vad som ska hända med fordonet och kan kontakta oss på telefon 08-559 510 10, eller via e-mail till
dodsbo@santander.se, för att diskutera de olika alternativen för avveckling (lösen, överlåtelse eller försäljning). Ska fordonet säljas måste hela restskulden lösas i samband med försäljningen.
 
Om det finns en huvudlåntagare och medlåntagare på kontraktet fortsätter vi fakturera enligt de ursprungliga villkoren. Står den avlidne som ägare till fordonet behöver efterlevande kontakta Transportstyrelsen för att göra ett ägarbyte i bilregistret om denne önskar behålla fordonet.
 
Om det finns flera dödsbodelägare behöver en fullmakt upprättas för den som ska företräda dödsboet i avvecklingen av billånet. 
 
Fullmakten kan skickas som en bifogad pdf till
eller med post till:
 
Santander Consumer Bank
Collections
FE 302
171 75 Stockholm