Vanliga frågor om fordonslån
Hur hittar jag mitt räntebesked?
Du hittar ditt årsbesked längst ner på sidan under rubriken 'Mina uppgifter' på internetbanken. Om beloppet underskrider 100 kronor skapas inget årsbesked.
Publicerad 21 januari, 2021
Kan jag göra extra betalningar på mitt fordonslån?
Du kan extraamortera på ditt fordonslån genom att betala in en valfri summa med samma OCR-nummer och BankGiro-nummer som står på fakturan. Du ändrar bara beloppet.
Har du autogiro kan du fortfarande använda OCR-numret och BankGiro-numret som du hittar på den makulerade fakturan. Observera att om du gör betalningen innan autogirodragningen skett kan det resultera i att dragningen stoppas, men endast för den månaden.
Har du ett fordon med ett restvärde efter kontraktets slut är du välkommen att skicka ett meddelande till oss på internetbanken för mer exakt information om hur detta påverkas av en extra inbetalning på ditt lån.
*Med restvärde menas den skuld som återstår när låneperioden är slut.
Uppdaterad 29 mars, 2021
Hur gör man ett ägarbyte för bil?
- köparens personnummer, organisationsnummer eller annat tilldelat nummer
- köparens namn
- köparens adress i Sverige
- datum för äganderättens övergång
- underskrifter av både säljare och köpare.
- vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter
- uppgift om vem av vårdnadshavarna som ska registreras.
Uppdaterad 25 september, 2024
Hur skaffar jag autogiro för mitt fordonslån?
Om du har BankID kan kan enkelt anmäla dig för autogirobetalningar online och signerar med ditt BankID:
Autogiroanmälan online
Det går även bra att skriva ut och skicka in en anmälan med post. Den blanketten hittar du här:
Manuell autogiroanmälan
Du kan även scanna in en signerad kopia och maila till kund@santanderconsumer.se
Uppdaterad 04 oktober, 2021
Kan jag lösa mitt billån i förtid?
Kan jag överlåta mitt fordonslån till någon annan?
Hur mycket kan jag låna med ett billån?
Du kan låna upp till 80 % av bilens värde, resten betalar du kontant eller med ett inbyte.
Uppdaterad 19 maj, 2021
Vad är det för skillnad mellan ett säkrat billån och ett privatlån?
Ett säkrat billån tecknas via en samarbetande återförsäljare där bilen fungerar som säkerhet för lånet. Du kan låna 80 % av bilens pris och lägger resterade 20 % kontant. Lånet tecknas på plats hos återförsäljaren.
Ett privatlån är ett lån utan säkerhet, där du inte behöver betala en kontantinsats utan kan låna till hela bilens pris. Lånet kan tecknas direkt via vår hemsida.
Uppdaterad 02 oktober, 2024
Hur mycket kan jag låna med ett fritidslån?
Du kan låna upp till 80 % av fordonets värde, resten betalar du kontant eller med ett inbyte.
Publicerad 15 januari, 2019
När kommer min första faktura?
Första fakturan skickas ut omgående, det vill säga direkt efter avtalets uppstart.
Det kan vara bra att notera att denna faktura kan ha ett förfallodatum som inte är per den sista i månaden samt ha ett annat belopp än det du har kommit överens om med återförsäljaren.
Din första faktura innehåller uppläggningavgift och ränta.
Publicerad 14 februari, 2019
Jag har inte fått min faktura, när kommer den?
Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad.
Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för alla våra kunder utom våra företagsleasingkunder.
Har du autogiro kommer vi inte att skicka några fakturor per post utan du hittar dem endast på internetbanken, detta som en del av vårt miljöarbete.
Santander samarbetar med Kivra där du även kan hitta dina fakturor och betala direkt.
Uppdaterad 02 oktober, 2024
Hur gör jag en inbetalning från utlandet?
Har du ett fordonslån eller privatlån som betalas till bankgiro 5562-1734 använder du:
- SWIFT / BIC: ESSESESS
- IBAN: SE 895 000 000 005 385 111 4051
Ange kontraktnummer, registreringsnummer eller lånenummer som referens. (Inget bankgiro eller plusgiro ska anges).
Det är inte möjligt att göra en insättning från utlandet till Mitt spar eller Mitt spar+.Transaktioner från utlandet måste ske till din svenska bank och därefter till Mitt spar eller Mitt spar+.
Hur anmäler jag en skada på min bil när jag har Santander bilförsäkring?
Uppdaterad 25 september, 2024
Skada på bilen – vad gör jag?
- Kontakta AutoConcept för hänvisning till verkstad. Skadeanmälan fylls i av din verkstad.
- Efter AutoConcept fått skadeanmälan utför de en snabb, kompetent och objektiv skadereglering.
- Skadesvaret lämnas skriftligen till verkstaden.
Uppdaterad 25 september, 2024
Jag har tappat bort länken där jag kan teckna fortsatt bilförsäkring. Var hittar jag den?
Om du tappat bort länken för att fortsätta med bilförsäkringen kontaktar du Trygg Hansa via www.trygghansa.se eller telefon: 0771-111 500, vardagar 8-17.
Uppdaterad 25 september, 2024
Kan jag lägga till Santander bilförsäkring i efterhand?
Nej, Santander bilförsäkring kan endast tecknas vid köptillfället.
Var hittar jag information om min bilförsäkring via Trygg-Hansa?
Försäkring via Trygg-Hansa hittar du under dina villkor när du loggar in på mina sidor på Trygg-Hansas webbplats https://www.trygghansa.se/
Uppdaterad 02 oktober, 2024
Hur säger jag upp min Santander bilförsäkring?
Uppdaterad 25 september, 2024
Vad krävs för att bli beviljad ett fritidslån hos er?
- du har körkort för det fordon du tänkt köpa
- du blir godkänd i vår kreditprövning
Uppdaterad 25 september, 2024
Hur tecknar jag garanti?
Din återförsäljare hjälper dig att teckna garanti på plats i butiken i samband med att du köper ett nytt eller begagnat fordon.
Allt om hur du tecknar garantin
Publicerad 18 januari, 2019
Vad omfattas av Auto Concept garantin?
Garantin omfattar plötsliga oförutsedda skador på de komponenter som definieras i garantibeviset. Fullständiga villkor framgår av ditt garantibevis och allmänna villkor.
Uppdaterad 02 oktober, 2024
Vad krävs för att bilgarantin ska gälla?
Bilen ska vara testad och utan skador i de komponenter som garantin omfattar. Servicen ska skötas enligt tillverkarens fastställda serviceintervaller.
Publicerad 05 mars, 2019
Kan jag förlänga garantin på mitt fordon?
Ja, det går att förlänga garantin utan nytt test.
Publicerad 05 mars, 2019
Var gäller bilgarantin?
Den gäller i alla EU- länder och länder kopplade till EES samt Schweiz. Kontrollera vad som gäller för dig och för respektive land innan du reser!
Uppdaterad 02 oktober, 2024
Kan jag överlåta bilgarantin?
Ja, om du säljer bilen till en privatperson eller tillbaka till bilhandlaren som du köpte bilen av.
Publicerad 05 mars, 2019
Vad krävs för att teckna Låneskydd för bil- eller fritidslån?
För att teckna försäkringen krävs att du uppfyller följande grundkrav:
- är mellan 20–64 år och bosatt i Sverige
- är fullt frisk och arbetsför
- att du har en tillsvidare- eller visstidsanställning på minst 17 timmar per vecka alternativt är egenföretagare med f-skattsedel
- inte vara medveten om varsel om uppsägning eller arbetslöshet
- inte ha kännedom om förestående sjukskrivning
Uppdaterad 29 mars, 2019
I vilka fall gäller inte Låneskydd?
Försäkringen gäller inte vid följande:
|
Uppdaterad 29 mars, 2019
Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda Låneskydd som är kopplat till mitt fordonslån. Hur gör jag?
Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera lån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan både till AXA och till CNP Santander Insurance.
Är du tveksam vilket eller vilka försäkringsbolag du har kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.
CNP Santander Insurance är försäkringsgivare för alla nya Låneskydd kopplat till fordonslån som är tecknade från och med 2 maj 2014.
Kontaktuppgifter CNP Santander Insurance:
Du anmäler ditt ärende direkt till försäkringsbolaget via CNP Santander Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com
AXA är försäkringsgivare för Låneskydd tecknade fram till och med 1 maj 2014.
Kontaktuppgifter AXA:
Du anmäler ditt ärende via AXAs Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.
Tips! På försäkringsbolagens onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.
Uppdaterad 09 januari, 2020
Hur säger jag upp mitt Låneskydd?
Uppdaterad 29 mars, 2019
Vad händer med bil- eller fritidslån vid dödsfall?
Var hittar jag blanketter?
Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.
Var hittar jag mina villkor?
Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.
Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken under Kundservice.