Skydd av personuppgifter

Våra säkerhetsrutiner säkerställer att den information vi har om dig förblir oåtkomlig för obehöriga. Vi skyddar alltid dina personuppgifter och arbetar kontinuerligt med att förutse risker och förbättra säkerheten och tryggheten i våra internettjänster.

Skydda din personliga information

Att använda internet för bankärenden och för att handla är både enkelt, smidigt och går snabbt. Men det är också viktigt att vara medveten om att det kan finnas risker med att lämna ut personliga uppgifter och göra ärenden på nätet.

Innan du lämnar personuppgifter eller annan information på nätet, kontrollera att anslutningen är säker och krypterad. Det kan man se på flera sätt, till exempel att det finns ett hänglås i det nedre högra hörnet på din datorskärm eller att webbadressen börjar på https.

Ett låst hänglås indikerar att den aktuella webbplatsen har en krypterad anslutning. Du kan klicka på hänglåset för att kontrollera äktheten i certifikatet. Lämna bara ifrån dig personuppgifter om din webbläsare visar att det är en krypterad anslutning. Om hänglås saknas eller är öppet, saknas kryptering.

Om du är medveten om hur du ska hantera lösenord, post och e-post samt vet hur du skyddar dina personliga uppgifter, din dator, surfplatta och mobil har du en bra grund i säker informationshantering.

Om du blir kontaktad, lämna aldrig ut personliga uppgifter via e-post, telefon, sms, på Facebook eller på annat sätt, även om personen ifråga påstår sig vara från banken, polisen, eller en god vän.

Var försiktig med att använda ditt Mobila BankID i situationer där du själv inte tagit initiativ till relationen, exempelvis om du blir uppringd och ombedd att identifiera dig med ditt BankID.

Vi frågar aldrig om ditt kortnummer

Santander Consumer Bank efterfrågar aldrig kortnummer, PIN-kod eller lösenord. I de fall där du kontaktar oss, kan vi be om vissa uppgifter för att kunna hjälpa dig med personliga ärenden.

Om du vill mejla oss en fråga som innehåller personliga uppgifter behöver du vara inloggad på internetbanken för att skicka ett säkert meddelande till oss.

Du har ansvaret att skydda din dator med virusskydd och brandvägg. Använd alltid program och utrustning från pålitliga leverantörer.

När du är inloggad och gör dina bankärenden, kontrollera att det står  https://internetbank.santanderconsumer.se eller https://sparkonto.santanderconsumer.se i webbläsarens adressfält.

Se till att logga ut och stänga webbläsaren när du är färdig med dina bankärenden.

Relaterad information

PSD2 – Ny betaltjänstlag

Du som konsument och kund är skyddad av betaltjänstlagen vid betalningar.

Därför ställer vi frågor till dig

Enligt svensk penningtvättlag ska vi ha dokumenterad kännedom om dig som kund.

Skydda dig mot bedrägerier

Så känner du igen olika försök till bedrägeri, skyddar dig samt agerar om du blir utsatt.

För din säkerhet

Så skyddar du din personliga information.

Cookies

När du går in på vår webbplats godkänner du att vi använder s.k. cookies, läs mer om vad det innebär.