Skidlegendaren Johan Olsson hjälper fyra kända personer att göra En Svensk Klassiker

Snart drar den tredje säsongen av Min Klassiker i gång, sociala medie-serien där skidlegendaren Johan Olsson och triatleten Annie Thorén ska coacha fyra deltagare att genomföra En Svensk Klassiker.

Årets deltagare är träningsinspiratören Elin Härkönen, journalisten Ann Söderlund, författaren Manne Forssberg och den före detta alpina utförsåkaren Mattias Hargin.

Behovet av att röra på sig har aldrig varit viktigare efter ett år av inställda motionslopp och färre träningsmöjligheter. Årets Min Klassiker syftar till att deltagarna ska få testa nya träningsformer och att inspirera människor att investera i en hållbar livsstil.

Johan Olsson och triatleten Annie Thorén kommer pusha, peppa och coacha deltagarna inför och genom de fyra loppen i En Svensk Klassiker som startar med Vansbrosimningen. Avsnitten kommer att sändas på Instagramkontot Min Klassiker.

Bakom projektet Min Klassiker står Santander Consumer Bank och En Svensk Klassiker.

Om årets deltagare:

Elin Härkönen – personlig tränare, föreläsare och europeisk mästare i OCR

Elin Härkönen, 26, är kanske mest känd under sitt Instagram-alias @breakitandyouwillmakeit. Elin har tidigare varit elitidrottare och är europeisk mästare i OCR. Hon medverkade senast i programmet Elitstyrkans hemligheter där både hennes fysiska och mentala styrka sattes på prov.

I Min Klassiker blir hennes största utmaning Vansbrosimningen där hon behöver övervinna sin rädsla för vatten.

Ann Söderlund – programledare, författare, podcastare och journalist.

Ann Söderlund, 48, är journalist i grunden och driver idag tre podcasts, en blogg och sitt eget Instagramkonto @annsoderlund. Hon är även författare och programledare. Ann bor tillsammans med sina fem söner och man i Stockholm.

Anns största utmaning i Min Klassiker kommer vara att få ihop livspusslet och göra träningen till en naturlig del av sin vardag.

Manne Forssberg – författare, podcastare, föreläsare och journalist

Manne Forssberg, 38, är journalist i grunden. Han har skrivit två böcker och är ena halvan av podcasten Pappapodden och Spring Snyggt. Han driver även sitt Instagramkonto @manneforssberg.se. För Manne har idrott och hälsa länge varit en stor del av hans liv, men för bara tre år sedan blev han totalt frälst i löpning som bidragit till en positiv livsstilsförändring.

Mannes största utmaning i Min Klassiker kommer att vara Vätternrundan – att hålla rätt tempo under lång tid.  

Mattias Hargin – en av Sveriges mest kända alpina utförsåkare

Mattias Hargin, 35, en av Sveriges mest kända alpina utförsåkare. Han gjorde världscupdebut 2004 och tävlade för det alpina landslaget under femton år. Idag är han inte längre aktiv elitidrottare men jobbar fortfarande med skidåkning på flera olika sätt. Förutom skidåkning är han passionerad för fotografering och driver sitt Instagramkonto @mattiashargin.

Mattias största utmaning i Min Klassiker kommer var att sänka sin kravbild på sig själv – att lägga tävlingsinstinkten åt sidan och njuta av loppen.

Santander Consumer Bank har varit huvudsponsor till En Svensk Klassiker sedan 2016. Tillsammans jobbar parterna gemensamt för att inspirera människor att investera i en hälsosam livsstil och vara en drivande kraft till välmående, såväl internt som externt. Santander arbetar aktivt med att positionera sitt engagemang och skapa relevans i samhällsdebatten för hållbara investeringar, för sig själv och samhället i stort – där Min Klassiker är en viktig del av det långsiktiga arbetet.

Kontakt:

Jessica Scott, Strategic Marketing Manager Nordics
jessica.scott@santanderconsumer.se