Klimat och kommunikation hänger ihop
– Jag gillar inte när folk ger mig ett recept på hur jag ska leva mitt liv och säger att allt jag gör är fel, säger CHOOOSE vd Andreas Slettvoll.
– Vi upplevde att mycket av den klimatkommunikation som fanns där ute inte nådde oss, och jag blev inte personligen engagerad av det. Jag har inget emot isbjörnar, men för mig var det värre att jag fick börja med allergimedicin i januari, säger vd:n och grundaren av CHOOOSE, Andreas Slettvoll.
Han tror att nyckeln till att engagera fler i klimatutmaningarna är att hitta de saker som gör att individen bryr sig.
– Man kan inte bara prata om katastrofer och domedag, för det tenderar att stöta bort folk, säger han.
Klimat i positiva termer
Att minska köttkonsumtionen kan vara ett effektivt sätt att minska individers klimatavtryck, men det möts ofta av skepsis och ilska hos vissa. På CHOOOSE fokuserar folk på att säga saker annorlunda, men samtidigt få samma resultat.
– I stället för att säga "du ska inte äta kött" säger vi "vad sägs om pannkaksmåndag?". Sedan äter man kanske inte kött ändå, men det blir en positiv tvist. Ganska mycket kan göras genom att kommunicera annorlunda om klimat, säger Andreas Slettvoll.
Han och de andra som grundade CHOOOSE tyckte att klimatkommunikation innehöll för mycket pekpinnar och recept på hur man bör lever sitt liv.
– Jag säger inte att det sättet att kommunicera kring klimat inte kan vara rätt, men jag tror inte att det är så man får flest att engagera sig, säger han.
Lätt att välja klimat
Filosofin på CHOOOSE bygger på några fasta saker, och det allra första handlar om positivitet.
– Vi måste kommunicera möjligheter i stället för problem i förhållande till klimatet, och det kommer vi aldrig att sluta med, säger han. Och han förklarar samtidigt varför de har valt rosa som sin färg.
- CHOOOSE ska inte vara mörkgrönt. Vi ska fortsätta vara rosa, för vi tycker att det är roligare och mer positivt.
Den andra pelaren är något som är känt från teknikbranschen: Att sätta användaren först.
– Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig, mig, mamma eller pappa att göra ett klimatpositivt val – och det är också där som den tredje pelaren kommer in: Tekniken.
CHOOOSE arbetar ständigt med att ligga i framkant när det gäller teknik som gör det enkelt, transparent och gärna lite kul att göra just detta val.
– För oss är det viktigt att inte tvinga på folk lösningar. Du kommer inte att få ett recept på hur du ska leva ditt liv, men du kommer få möjlighet att göra något åt ditt klimatavtryck, säger Slettvoll.
Använder teknologi för att göra världen grönare
– Vi är först och främst ett teknikföretag. Vi utvecklar mjukvara och tekniska lösningar för privatpersoner och företag. Det är inte samma sak som att sälja klimatkvoter eller samla in pengar till gröna projekt, säger han.
CHOOOSE anser att teknikspåret är det viktigaste för dem. Det är lösningen för att uppnå mycket mer än om de hade ägnat sig åt mer traditionellt klimatarbete.
– Det handlar också om att hela tiden ligga i framkant och ta reda på vad som är det mest effektiva sättet att använda 50-lappen som kommer in. Vad som är smartast förändras hela tiden. Vi är inte fast i en specifik lösning – utan försöker alltid se vad som är nästa grej, säger Slettvoll.
"Protect our playground" är en slags slogan för CHOOOSE, och för Slettvoll handlar det om att alla har något att skydda och att alla ska med.
– Vad just din lekplats än är, så vill vi ta reda på hur vi bäst kan hjälpa till att skydda den, avslutar han.
Läs mer om hållbarhet
Så bidrar CHOOOSE till en bättre värld
Santander lanserar miljövänliga bankkort