Elbil på vintersemestern – så klarade barnfamiljen bilresan från södra till norra Finland med en helt elektrisk bil
En familj på fyra personer reste 850 kilometer med elbil från Esbo till Ruka. Den långa bilresan, kylan, utbudet av laddsationer och hur bekvämt barnen skulle trivas under laddningsstopp oroade oss i förväg- Hur gick resan till slut? Läs familjens tips för att köra elbil norrut!
”Vi skaffade en helt elektrisk bil år 2021. Samtidigt beställde vi en laddstolpe till parkeringsplatsen vid vårt hus. Oftast laddar bilen över natten, vilket gör att vi inte behöver vänta på att batteriet ska laddas eller planera laddningstiderna i samband med inköpsresor eller andra ärenden vid offentliga laddstationer.
Eftersom vi är något av noviser när det kommer till att använda offentliga elbilsladdningsstationer, är det bra att förbereda sig innan vintersemestern. Vår elbil är en Tesla Model Y, vars räckvidd är 497 kilometer – under ideala förhållanden. Om det är tjugo grader kallt minskar räckvidden.
Resan från Esbo till Ruka är cirka 850 kilometer, och den vintriga väderprognosen varierade ett par veckor innan semestern från lätt frost till över tio minusgrader. Hur långt kommer vi på en laddning? Vid vilka laddstationer ska vi stanna? Vilka laddstations operatörer finns det längs resan?
Eftersom vår familj inte är van vid långa bilresor beslutar vi att dela upp resan till Ruka i två delar: första dagen kör vi i cirka fyra timmar till Kuopio och övernattar på ett spa-hotell. De återstående fyra timmarna av bilresan sparar vi till nästa dag, vilket känns rimligt när vi reser med en femåring och en åttaåring.”
Långdistans elbilskörningens A och O: förberedelse
”Vi undersöker den praktiska webbplatsen chargefinder.com/se, där laddningsplatser runtom i landet är markerade. Vi letar särskilt efter snabbladdare och Teslas egna Superchargers, där batteriet laddas till nästan fullt från tomt på bara tjugo minuter. Vid riktigt kallt väder tar laddningen längre tid.
När vi planerar resan varnar en bekant för att det finns få laddningsmöjligheter i slutet av resan mellan Kajana och Ruka på E63-vägen. Avståndet från Kajana till Rukatunturi är drygt 270 kilometer. Om temperaturen sjunker till ett par minusgrader och det inte finns någon laddningsmöjlighet, kommer batteriet att räcka hela vägen?
Enligt laddningskartan borde det dock finnas laddstationer i Suomussalmi och Hyrynsalmi, till och med snabbladdare. Det borde gå att ta sig fram.”

Skidboxen och resväskorna drar mer energi än vid vanlig körning
”Vi ger oss av med ett batteri fullt av energi och en semesterkänsla i sinnet. Vi har laddat bilen till 89 procent, även om vi vanligtvis laddar den till 80 procent i vardagen. Livslängden på batteriet förlängs om vi inte laddar det till max för ofta.
Biltillverkarens löfte om att föraren troligtvis behöver en paus innan bilen är fulladdad, infrias redan vid Vierumäki efter en och en halv timmes körning då även lunchen gör sig påmind i våra tankar. Även om mätaren knappt visar minusgrader, har batteriet förbrukats överraskande mycket under de 140 kilometerna: 38 procent återstår. Skidboxen och resväskorna för en vecka drar uppenbarligen mer energi än vid vanlig körning. Vi bestämmer oss för att se till att hastigheten inte ökar för mycket. När hastighetsmätaren håller sig strax under hundra kilometer i timmen förbrukas det mindre energi.
Vi väntar fortfarande på våra hamburgarmåltider när Teslas app meddelar att Superchargern är klar med laddningen. Batteriet är återigen full till 80 procent. En av oss går för att flytta bilen från laddstationen, eftersom tomgång snabbt kan leda till böter om laddningsplatsen inte frigörs för nästa användare. Trots att det är vinterlov är det inte trångt vid laddningsstationerna.
Resan fortsätter och innan vi når Kuopio stannar vi i Juva. Barnen får leka en stund på macken och göra av med den extra energi som samlats från sittandet – samtidigt som bilens batteri laddas.
Med den här tvåstoppstaktiken tar vi oss hela vägen till Kuopio, där vi bekvämt laddar batteriet från 25 procent till 80 procent på spa-hotellets gård. Resan till Kuopio är en ganska smidig prestation, elbil eller ej, vi skulle förmodligen ha stannat minst två gånger under en fyra timmars bilresa ändå.”
Räcker elbilens batteri hela vägen?
”Nästa dag fortsätter vi resan från Kuopio via Kajana till Rukatunturi. Framför oss ligger resans mest spännande fas, klarar vi av den låga batteriladdningen mot slutet av resan? Mätaren visar redan nästan tio minusgrader vid Kajana, vilket betyder att batteriet kommer att förbrukas snabbare än vid plusgrader.
30 procent återstår av batteriet när vi når Kajana. Supercharger finns tillgänglig, men eftersom vi också planerar att äta en rejäl lunch och fylla på våra snacks i en närliggande butik, bestämmer vi oss för att välja en vanlig snabbladdare. Vi beräknar att vi kanske sparar fem euro med det billigare laddningsalternativet, alltså ungefär kostnaden för en av barnens luncher, det är ju alltid något.
Rädslan för bristen på laddstationer mellan Kajana och Ruka visar sig vara obefogad. Redan i Hyrynsalmi kan vi ladda vid en vanlig snabbladdare, men eftersom batteriet fortfarande räcker, kör vi vidare till Suomussalmi. Vi kopplar in bilen vid snabbladdaren och bestämmer oss för att även göra ett ärende till affären för vår stugvistelse. Avståndet till Ruka är nu bara 160 kilometer, så vi tar oss dit utan problem.”

Vad kostar det att köra helt elektriskt norrut?
”När vi har kommit fram kan vi inte låta bli att räkna ut hur mycket det kostade att köra till fjällen med en helt elektrisk bil jämfört med en bensinbil. Vi stannade totalt fem gånger för att ladda bilen och laddningen kostade sammanlagt 68,60 euro (svarande till 783 svenska kr.).
I februari 2024 var genomsnittspriset för 95 E-bensin enligt Statistikcentralen 1,82 euro (20,80 kr.) per liter. En bensindriven fyrhjulsdriven SUV i motsvarande storlek som Teslas Y-modell kan beräknas dra mellan sju och åtta liter bensin per hundra kilometer under vintern med fullt lastad bil och skidbox. Kostnaden skulle då ha varit drygt 116 euro, svarande till 1325 svenska kronor.”
Returresan direkt hem
”Vi hade planerat att övernatta i Kuopio även på hemresan, men eftersom resan gick så lätt bestämmer vi oss för att köra direkt hem till Esbo från stugan på avresedagen. Eftersom det fanns få snabbladdare i Rukatunturi-området stannade vi vid Superchargern i Kuusamo innan vi kom igång på allvar.
Vi råkar stanna vid exakt samma laddstationer på hemresan som vi gjorde på ditresan: i Suomussalmi, Kajana, Kuopio, Juva och Vierumäki. Vädret är något varmare på hemresan än på ditresan mätaren går upp över nollan redan innan vi når Kuopio. Detta märks genast på batteriets uthållighet, räckvidden sjunker inte under 20 procent en enda gång under resan.
Med stopp tar resan 12 timmar – varav fyra tillbringas med att barnen sover i baksätena under sista sträckan. Väl framme är föräldrarna också trötta men det är ändå en förundran som dominerar; inga bilköer vid laddningsstationerna, ingen tomgång vid laddningsstationerna medan batteriet fylls och inga nära-öga-upplevelser gällande räckviddens tillräcklighet. Vi kör nästa år igen!”
Tips för barnfamiljer som kör elbil till vintersemestern i norr:
- Undersök laddningsnätverket
Vilka laddstationer finns längs vägen och vilka leverantörer är det? Ladda eventuellt ner nödvändiga appar på telefonen och ange information om betalningskort ifall kontaktlös betalning inte fungerar vid laddstolpen.
- Se till att laddningskablarna är med på resan.
Ladda bilen innan avresa till nära max för att inte behöva stanna och ladda direkt.
- Spara på laddningskostnader
Genom att välja laddare beroende på hur länge du planerar att stanna. Satsa på snabbladdare om du bara ska stanna för en kopp kaffe eller en toalettpaus, du får batteriet fullt på i genomsnitt tjugo minuter. Om pausen ändå är längre, till exempel för en måltid eller ärenden på en stormarknad, hinner batteriet troligen fyllas även vid en vanlig snabbladdare, vilket är billigare än supersnabbladdarna.
- Tänk på vädret
Vid kraftig kyla går laddningen långsammare, så se till att avsätta mer tid för laddningsstopp. Detsamma gäller om två bilar använder snabbladdaren samtidigt, då tar laddningen längre tid.
- Ta reda på i förväg
Vilka laddningsmöjligheter som finns på resmålet. Det är inte säkert att snabbladdare finns i samma utsträckning som längs vägarna.
- Skidboxen och annan tung
Kom ihåg att skidboxen och annan tung last drar mer energi än vid normal körning
- Tänk på hastigheten
Räckvidden minskar om du kör snabbare än 100 kilometer i timmen.
Information om barnfamiljens elbil
- Märke: Tesla Model Y
- Årsmodell: 2021
- Batterikapacitet: 75 kWh
- Effekt: 324 kW (441 hk)
- Laddningstyp: typ 2 & CCS
Läs mer