Vanliga frågor om privatlån
Jag har inte fått min faktura, när kommer den?
Din faktura hittar du, efter den 10:e varje månad, i bankappen eller på sidan för ditt lån i internetbanken.
Anmäl dig gärna till e-faktura för att inte missa en betalning. Du ansluter dig till e-faktura via din huvudbanks internettjänst.
Använder du Kivra får du automatiskt fakturan till din digitala brevlåda.
Kan jag lösa mitt privatlån i förtid?
Kan jag göra extra inbetalningar på mitt Privatlån?
Du har alltid möjlighet att extraamortera på ditt lån, så här gör du:
Gör en extra inbetalning/amortering med valfritt belopp till det Bankgiro-nummer och med det OCR-nummer som står på din senaste faktura.
Om du betalar av ditt lån med Autogiro och vill göra en extra inbetalning, använder du det Bankgiro- och OCR-nummer som står på din makulerade faktura.
Fakturan hittar du i internetbanken.
Observera: Om extrabetalningen görs innan autogirodragningen gjorts, kan autogirodragningen stoppas, men bara för den månaden, då den extra inbetalningen räknas som en förskottsbetalning. Kontakta oss och tala om att du vill att det aviserade beloppet ska dras som vanligt.
Kan jag använda mig av en betalningsfri månad och vad innebär det?
Om du har ett privatlån kan du ha möjlighet till två betalningsfria månader per kalenderår. En betalningsfri månad innebär att du skjuter fram betalningen, inte att den inte behöver betalas alls. När man nyttjar en betalningsfri månad innebär det att månadsbeloppet fördelas på de resterande betalningar som finns på lånet. Det betyder att nästkommande månadsbelopp kommer att öka.
Du måste alltid kontakta oss i god tid för att ansöka om en betalningsfri månad. Du gör detta enklast genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.
Om du har möjlighet till en betalningsfri månad hittar du en knapp på sidan för ditt lån i internetbanken.
Vi kan under vissa förutsättningar bevilja dig upp till två betalningsfria månader per år, dock kan inte dessa användas i följd. Du behöver ha betalat in minst sex månaders aviseringar, ha skött dina inbetalningar samt ha ett skuldsaldo under 200 000 kronor.
Observera att om du tackat ja till betalningsfritt och sedan höjer ditt lån så försvinner den betalningsfria månaden och kan användas vid ett annat tillfälle.
Har du ett fordonslån eller en leasing kan du inte ha betalningsfritt. Det beror på att betalplanen är baserad på fordonets värdeminskning.
Hur hittar jag mitt räntebesked?
Du hittar ditt årsbesked längst ner på sidan under rubriken 'Mina uppgifter' på internetbanken. Om beloppet underskrider 100 kronor skapas inget årsbesked.
Vad får jag för ränta på mitt lån?
Räntan för Mitt Lån är individuell. Vid ett lån på 90 000 kr som återbetalas på 8 år med räntan 10,70% (inkl. aviseringsavgift 0 kr vid autogiro och uppläggningsavgift 0 kr om du ansöker om lån via www.santanderconsumer.se) blir den effektiva räntan 11,24%. Du betalar 1 399 kr/månad och antalet avbetalningar är 96, dvs. ett totalbelopp på 134 327 kr. Räntan är rörlig och kan variera från 6.94-15.40%. Den effektiva räntan kan variera från 7.17-16.53%. (Oktober 2024) |
Kan jag höja mitt befintliga lån?
Hur mycket får jag låna?
Hos oss kan du ansöka om privatlån utan säkerhet mellan 10 000 kr och 350 000 kronor.
Vi hjälper dig med att besvara några av de vanligaste frågorna i vår artikel Hur mycket får jag låna?
Vad innebär effektiv ränta?
Effektiv ränta är den totala kostnaden för ett lån eller en kredit under 1 år. I den effektiva räntan inkluderas avgifter som uppläggningsavgifter, aviavgifter och andra avgifter som banken tar ut för lånet.
Hur använder jag försäkringen på mitt privatlån?
I vilka fall gäller inte Låneskydd?
Försäkringen gäller inte vid följande:
|
Vad tittar ni på när jag gör en ansökan?
När du ansöker om ett privatlån via Santander Consumer Bank gör vi en kreditupplysning via UC (Upplysningscentralen). Du får alltid hem en kopia när en kreditupplysning tas, antingen med posten eller i din digitala Kivra-brevlåda.
Den information vi tittar på i kreditupplysningen är bland annat tidigare lån och krediter, tidigare ansökningar och dina taxerade inkomster
Vi tittar även på att du har angett uppgifter som stämmer överens med våra grundkrav. De hittar du här.
Vad är en kreditupplysning?
En kreditupplysning är när en bank undersöker och bedömer din kreditvärdighet. Den visar hur troligt det är att en person kommer kunna betala tillbaka sitt lån till banken.
En kreditupplysning tas alltid när det ska upprättas ett lån med dig och din bank. Man tittar bland annat på taxerade årsinkomster från tidigare år, har det förekommit betalningsanmärkningar, finns det andra lån eller krediter och om det finns ett skuldsaldo hos Kronofogden. Detta blir underlaget för en bedömning som visar en persons betalningsförmåga.
Du kan läsa mer här: Lär dig allt om kreditupplysningar och stärk ditt eget kreditbetyg
Hur skaffar jag autogiro för mitt privatlån?
Ditt nya privatlån ansluts till autogiro per automatik. Autogirot ansluts till det konto vi betalade ut pengarna till. Vill du byta konto för autogiro sköter din huvudbank det.
Om du har BankID kan kan enkelt anmäla dig för autogirobetalningar online och signerar med ditt BankID:
Autogiroanmälan online
Det går även bra att skriva ut och skicka in en anmälan med post.
Vad krävs för att teckna Låneskydd?
- är mellan 20–64 år och bosatt i Sverige
- är fullt frisk och arbetsför
- att du har en tillsvidare- eller visstidsanställning på minst 17 timmar per vecka alternativt är egenföretagare med f-skattsedel
- inte vara medveten om varsel om uppsägning eller arbetslöshet
- inte ha kännedom om allvarlig sjukdom, sjukdomstillstånd, skada eller förestående sjukskrivning.
Hur säger jag upp mitt Låneskydd?
Hur gör jag en inbetalning från utlandet?
Har du ett fordonslån eller privatlån som betalas till bankgiro 5562-1734 använder du:
- SWIFT / BIC: ESSESESS
- IBAN: SE 895 000 000 005 385 111 4051
Ange kontraktnummer, registreringsnummer eller lånenummer som referens. (Inget bankgiro eller plusgiro ska anges).
Det är inte möjligt att göra en insättning från utlandet till Mitt spar eller Mitt spar+.Transaktioner från utlandet måste ske till din svenska bank och därefter till Mitt spar eller Mitt spar+.
Varför ska jag ta ett privatlån via Santander om jag ska köpa bil av privatperson?
Du kan låna till hela bilens pris och behöver inte betala en kontantinsats. Du kan lägga upp lånet på upp till 12 år och kan på så vis själv välja lämplig månadskostnad som passar dig.
Dessutom:
- Ingen uppläggningsavgift
- Ingen avi-avgift
- Nöjd kund garanti – ansök och få pengarna insatta på ditt konto – hittar du inte drömbilen inom 2 veckor kan du betala tillbaka lånet utan någon kostnad alls.
Vad händer med lån och krediter vid dödsfall?
Läs mer om dödsbo på Konsumenternas.se (öppnas i nytt fönster)
Var hittar jag mina villkor?
Villkoren för just din produkt hittar du på ditt avtal.
Du hittar även villkor för våra produkter på internetbanken under Kundservice.
Var hittar jag blanketter?
Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.