Vanliga frågor om leasing för privatpersoner och företag
Jag har inte fått min faktura, när kommer den?
Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad.
Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för alla våra kunder utom våra företagsleasingkunder.
Har du autogiro kommer vi inte att skicka några fakturor per post utan du hittar dem endast på internetbanken, detta som en del av vårt miljöarbete.
Santander samarbetar med Kivra där du även kan hitta dina fakturor och betala direkt.
Publicerad 14 februari, 2019
När kommer min första faktura?
Första fakturan skickas ut omgående, det vill säga direkt efter avtalets uppstart.
Det kan vara bra att notera att denna faktura kan ha ett förfallodatum som inte är per den sista i månaden samt ha ett annat belopp än det du har kommit överens om med återförsäljaren.
Din första faktura innehåller uppläggningavgift och ränta.
Publicerad 14 februari, 2019
Varför är första fakturan på ett högre belopp än leasingavtalet säger?
På första fakturan kan det finnas en leasingavgift och en startavgift utöver din ordinare månadshyra.
Leasingavgiften är hyran från och med det datum som fordonet levereras till dig t.o.m den sista i samma månad. Leasingavgiften debiteras med 1/30 månadshyra per dag.
Publicerad 14 februari, 2019
Är det samma OCR-nummer på alla fakturor från er?
Nej, det är olika varje månad. Därför bör du använda det OCR-nummer som finns på din senaste faktura vid din aktuella betalning.
Har du inte fått hem din faktura? Se mer information här.
Publicerad 14 februari, 2019
Jag har tekniska problem med mitt fordon. Vart ska jag vända mig?
Om du har tekniska problem med ditt fordon behöver du vända dig direkt till återförsäljaren som levererade ditt fordon.
Publicerad 14 februari, 2019
Jag har löst mitt företagsleasingavtal men leasingspärren ligger kvar. När försvinner den?
Så snart vi har tagit emot din slutbetalning så kommer leasingspärren att försvinna. Detta syns hos Transportstyrelsen dagen efter vi registrerat din slutbetalning.
Normalt sätt tar det 2-3 bankdagar innan vi ser din betalning.
Publicerad 14 februari, 2019
Kan jag överlåta min företagsleasingavtal till ett annat bolag?
Det går bra att överlåta en företagsleasing till ett annat företag. Det sker en kreditprövning av det företag som vill ta över kontraktet. Får de godkänt förblir villkoren desamma.
Har du frågor om just ditt kontrakt kan du skicka ett e-mail till foretag@santanderconsumer.se så hjälper vi dig.
Här finns en överlåtelseblankett som även innehåller aktuella avgifter.
Överlåtelse gäller ej Business Lease.
Mitt företagsleasingavtal löper snart ut, vad händer när leasingen går ut?
Sex månader innan ditt kontrakt löper ut får du som kund ett brev från oss med information om vad som gäller för ditt kontrakt.
Uppdaterad 13 februari, 2020
Hur kontaktar jag er som företagare?
Du som är företagskund hos Santander kan få svar på dina vanligaste frågor via tjänsten Mina fordon, där du även kan skicka direktmeddelanden. I Mina fordon kan du dessutom enkelt se och ladda ner dina fakturor digitalt. Registrera dig och logga in med mobilt BankID.
Läs mer om Mina fordon
Du kan även kontakta oss via telefon 08-559 514 00 vardagar 9–16.
Vad krävs för att teckna Privatleasingskydd?
För att teckna försäkringen krävs att du uppfyller följande grundkrav:
- är bosatt i Sverige
- är minst 18 år men inte ha uppnått 65 års ålder vid försäkringens ikraftträdande
- är antingen egenföretagare eller anställd, vilket innebär att du antingen är:
a. tillsvidareanställd på minst 17 arbetstimmar per vecka (”fast anställd”) ; eller
b. visstidsanställd på minst 17 arbetstimmar per vecka; eller
c. anställd i eget företag sedan 24 månader tillbaka - inte är medveten om varsel om uppsägning eller arbetslöshet.
I vilka fall gäller inte Privatleasingskydd?
Flera undantag gäller för försäkringen. Dessa framgår av försäkringsvillkoren. Några av dessa undantag är:
- Sjukdom eller skada som inträffar inom kvalificeringstiden som är 30 dagar från det att du anslutits till försäkringen.
- Självförvållad skada eller sjukskrivning på grund av alkohol-, läkemedels-, eller drogmissbruk.
- Komplikationer vid graviditet och som av specialist betraktas som normal graviditet.
- Varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid anslutning till försäkringsskyddet, eller beslut om att upphöra med verksamheten innan försäkringens ikraftträdande.
- Uppsägning som du har underrättats om inom kvalificeringstiden som är 90 dagar från det att du anslutits till försäkringen.
- Anställning som har varit tidsbegränsad (t.ex. vikariat, provanställning, projektanställning eller säsongsarbete) som pågått kortare tid än 6 månader.
- Arbetslöshet som är frivillig.
Detta är exempel på de undantag som gäller. Läs försäkringsvillkoren för mer detaljerad information.
Vad händer med privatleasing vid dödsfall?
Vid privatleasing har återförsäljaren i första hand rätt att köpa tillbaka fordonet och anhöriga börjar med att kontakta dem. Vid frågor angående dödsbohanteringen kontaktar anhöriga eller återförsäljaren oss på:
Telefon: 08-559 510 10
E-post: dodsbo@santander.se
Skulle återförsäljaren tacka nej till att köpa in fordonet meddelar de eller anhöriga beskedet till Santander. Då lämnar vi det vidare till ett transportbolag som kontaktar dödsbodelägare för bokning av upphämtning.
Bra att tänka på
Tackar återförsäljaren nej och det istället blir ett återtag av fordonet av Santander debiteras dödsboet 35 % av kvarvarande obetalda hyror samt transportkostnaden.
Uppdaterad 03 september, 2019
Hur förlänger jag mitt privatleasingskydd efter de tre första gratismånaderna?
Du som kund behöver aktivit förlänga ditt privatleasingskydd. Det gör du genom att kontakta kundtjänst via telefon eller säkert meddelande via din Internetbank under gratis perioden. Om du inte kontaktar oss kommer ditt privatleasingskydd inte att förlängas.
Jag har frågor gällande mina försäkringsvillkor, vem kontaktar jag?
Frågor om dina försäkringsvillkor samt skadeanmälningar görs direkt till ditt försäkringsbolag.
Var hittar jag blanketter?
Här hittar du alla blanketter. Du hittar dem även på internetbanken under Kundservice.
Vart kan jag hitta information om allmän skötsel av bilen?
Vid signering av ditt avtal medföljer även en återlämningsguide. I denna framgår vad som räknas som normal och onormalt slitage.