Hittade du inte svaret på din fråga kan du kontakta oss genom att skicka ett säkert meddelande via Internetbanken eller ringa vår kundservice på 08-559 514 00, vardagar 9.00–17.00.
Information om hur våra tjänster påverkas av coronaviruset
Har du frågor om hur ditt lån, sparande eller delbetalning påverkas av corona? På den här sidan håller vi dig uppdaterad om hur våra produkter och tjänster påverkar din ekonomi och vår verksamhet till följd av covid-19.
Har du andra frågor som inte rör Coronaviruset hittar du dem på sidan Kundservice.
Kan jag använda mig av en betalningsfri månad och vad innebär det?
Om du har ett privatlån kan du ha möjlighet till två betalningsfria månader per kalenderår. En betalningsfri månad innebär att du skjuter fram betalningen, inte att den inte behöver betalas alls. När man nyttjar en betalningsfri månad innebär det att månadsbeloppet fördelas på de resterande betalningar som finns på lånet. Det betyder att nästkommande månadsbelopp kommer att öka.
Du måste alltid kontakta oss i god tid för att ansöka om en betalningsfri månad. Du gör detta enklast genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.
Om du har möjlighet till en betalningsfri månad hittar du en knapp på sidan för ditt lån i internetbanken.
Vi kan under vissa förutsättningar bevilja dig upp till två betalningsfria månader per år, dock kan inte dessa användas i följd. Du behöver ha betalat in minst sex månaders aviseringar, ha skött dina inbetalningar samt ha ett skuldsaldo under 200 000 kronor.
Observera att om du tackat ja till betalningsfritt och sedan höjer ditt lån så försvinner den betalningsfria månaden och kan användas vid ett annat tillfälle.
Har du ett fordonslån eller en leasing kan du inte ha betalningsfritt. Det beror på att betalplanen är baserad på fordonets värdeminskning.
Jag har blivit arbetslös eller sjukskriven och behöver använda Låneskydd som är kopplat till mitt fordonslån. Hur gör jag?
Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera lån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan både till AXA och till CNP Santander Insurance.
Är du tveksam vilket eller vilka försäkringsbolag du har kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.
CNP Santander Insurance är försäkringsgivare för alla nya Låneskydd kopplat till fordonslån som är tecknade från och med 2 maj 2014.
Kontaktuppgifter CNP Santander Insurance:
Du anmäler ditt ärende direkt till försäkringsbolaget via CNP Santander Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com
AXA är försäkringsgivare för Låneskydd tecknade fram till och med 1 maj 2014.
Kontaktuppgifter AXA:
Du anmäler ditt ärende via AXAs Onlinetjänst.
Du kan även kontakta försäkringsbolaget på telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.
Tips! På försäkringsbolagens onlinetjänster kan du läsa mer om hur du anmäler ett ärende och vilka underlag försäkringsbolagen behöver.
Uppdaterad 09 januari, 2020
Vad innebär insättningsgaranti?
Insättningsgaranti innebär att pengarna du sparar hos oss är skyddade ifall det skulle hända något med banken. Garantin gäller för alla våra sparkonton och är en trygghet för dig som satt in pengarna.
Som filial till en norsk bank så lyder vi under den norska insättningsgarantin (Bankenes Sikringsfond) som täcker belopp upp till motsvarande 100 000 euro. Ersättning betalas ut inom en vecka från beslutet om att garantin ska träda in.
Mer information om Bankenes sikringsfond hittar du på www.bankenessikringsfond.no där du också kan hitta Santander Consumer Bank AS under fliken medlemmar.
Även på Riksgäldens webbplats kan du läsa mer om hur insättningsgarantin fungerar för utländska banker med filial i Sverige.
Publicerad 18 januari, 2019
Kan jag fortfarande ansöka om lån?
Ja, det kan du göra, din låneansökan kommer inte att påverkas.
Här kan du läsa mer om våra lån
Uppdaterad 31 mars, 2021
I vilka fall gäller inte Låneskydd?
Försäkringen gäller inte vid följande:
|
Kan jag fortfarande ansöka om ett kreditkort?
Ja, det kan du göra, din ansökan om ett kreditkort kommer inte att påverkas. Du kan använda kortet som vanligt.
Läs mer om vårt kreditkort – Mitt kort+
Publicerad 20 mars, 2020
Kan mitt kreditkort användas som vanligt?
Ja, ditt kreditkort kan användas precis som vanligt.
Läs om alla fördelar med ditt kort
Publicerad 20 mars, 2020
Har Santander vidtagit några försiktighetsåtgärder i förhållande till COVID-19?
Merparten av våra medarbetare arbetar hemifrån, vilket Folkhälsomyndigheten har rekommenderat. Vår kundservice hjälper dig med svar till dina frågor.
Publicerad 20 mars, 2020
Se även
Med anledning av Coronaviruset – COVID-19
Så får du koll på din vardagsekonomi
Välkommen till banken med lokal närvaro och global styrka
Vi tillhör en av världens största banker, spanska Banco Santander. Det gör att vi står stadigt när det svänger i världsekonomin – så att du kan vara säker på att dina pengar alltid är trygga hos oss.
Läs mer på santander.com