Vanliga frågor och svar

Hitta svar på din fråga i kunskapsbanken. 

Du kan också alltid skriva till oss i chatten för att få svar på dina frågor.
För att starta en chatt, klicka på chattikonen i det nedre högra hörnet.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Bil- och fritidslån

Hur gör man ett ägarbyte för bil?
Det finns tre sätt att genomföra ägarbytet på bilen. Via Transportstyrelsens hemsida via Transportstyrelsens app, eller med det fysiska registreringsbeviset.
 
Via Transportstyrelsens hemsida
Säljaren måste kunna legitimera sig via e-legitimation (ex mobilt BankID).
Både säljare och köpare måste ha giltiga Svenska körkort och vara över 18 år.
 
Säljaren måste kunna uppge behörighetskoden från del 1 av fordonets registreringsbevis, den blåa delen. Behörighetskoden visar att säljaren har tillgång till det senast utfärdade registreringsbeviset och är dessutom en uppgift som omgående uppdateras i vägtrafikregistret efter ägarbytet.
 
Via Transportstyrelsens app (Mina fordon)
För att anmäla ägarbyte via appen krävs tillgång till fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2, den gula delen. Dessutom måste både köpare och säljare ha ett giltigt svenskt körkort. (Både köpare och säljare behöver vara en privatperson på minst 18 år.)
 
Via registreringsbeviset
Använd det senast utfärdade registreringsbeviset i original. Anmälan görs på del 2, den gula delen, av registreringsbeviset. 
 
Kom ihåg att lösa eventuellt lån
Om fordonet är finansierat med ett billån finns det en kreditspärr registrerad hos Transportstyrelsen. I samband med ägarbytet ska du lösa ditt lån.
 
Anmälans innehåll
 
Anmälan om ägarbyte ska innehålla:
  • köparens personnummer, organisationsnummer eller annat tilldelat nummer
  • köparens namn
  • köparens adress i Sverige
  • datum för äganderättens övergång
  • underskrifter av både säljare och köpare.
 
Vid ägarbyte till en underårig ska anmälan även innehålla:
  • vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter
  • uppgift om vem av vårdnadshavarna som ska registreras.
Skicka anmälan
Anmälan om ägarbyte skickas till:
 
Transportstyrelsen
701 81 Örebro
 
Du bör själv se till att anmälan läggs på brevlådan och verkligen skickas in till Transportstyrelsen. Kontrollera också att motparten är den person som han eller hon utger sig för att vara.
 
Anmälan måste komma in till Transportstyrelsen inom 10 dagar från överlåtelsen. Annars kommer anmälans ankomstdag att registreras som datum för ägarbytet (i stället för det datum som på anmälan anges som datum för ägarbytet).

Uppdaterad 25 september, 2024

Hur skaffar jag autogiro för mitt fordonslån?

Uppdaterad 04 oktober, 2021

Kan jag göra extra betalningar på mitt fordonslån?

Du kan extraamortera på ditt fordonslån genom att betala in en valfri summa med samma OCR-nummer och BankGiro-nummer som står på fakturan. Du ändrar bara beloppet.

Har du autogiro kan du fortfarande använda OCR-numret och BankGiro-numret som du hittar på den makulerade fakturan. Observera att om du gör betalningen innan autogirodragningen skett kan det resultera i att dragningen stoppas, men endast för den månaden.

Har du ett fordon med ett restvärde efter kontraktets slut är du välkommen att skicka ett meddelande till oss på internetbanken för mer exakt information om hur detta påverkas av en extra inbetalning på ditt lån.

*Med restvärde menas den skuld som återstår när låneperioden är slut.

Uppdaterad 29 mars, 2021

Billeasing – privat & företag

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad. 

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för alla våra kunder utom våra företagsleasingkunder.  

Har du autogiro kommer vi inte att skicka några fakturor per post utan du hittar dem endast på internetbanken, detta som en del av vårt miljöarbete. 

Santander samarbetar med Kivra där du även kan hitta dina fakturor och betala direkt.

 

Publicerad 14 februari, 2019

Kan jag överlåta min företagsleasingavtal till ett annat bolag?

Det går bra att överlåta en företagsleasing till ett annat företag. Det sker en kreditprövning av det företag som vill ta över kontraktet. Får de godkänt förblir villkoren desamma.

Har du frågor om just ditt kontrakt kan du skicka ett e-mail till foretag@santanderconsumer.se så hjälper vi dig.

Här finns en överlåtelseblankett som även innehåller aktuella avgifter.

Överlåtelse gäller ej Business Lease.

Vad händer med privatleasing vid dödsfall?

Vid privatleasing har återförsäljaren i första hand rätt att köpa tillbaka fordonet och anhöriga börjar med att kontakta dem. Vid frågor angående dödsbohanteringen kontaktar anhöriga eller återförsäljaren oss på:

Telefon: 08-559 510 10
E-post: dodsbo@santander.se

Skulle återförsäljaren tacka nej till att köpa in fordonet meddelar de eller anhöriga beskedet till Santander. Då lämnar vi det vidare till ett transportbolag som kontaktar dödsbodelägare för bokning av upphämtning.

Bra att tänka på

Tackar återförsäljaren nej och det istället blir ett återtag av fordonet av Santander debiteras dödsboet 35 % av kvarvarande obetalda hyror samt transportkostnaden.

Uppdaterad 03 september, 2019

Sparkonton

Hur tar jag ut pengar från sparkontot?

Du gör uttag från ditt sparkonto när du är inloggad på internetbanken under fliken 'Överföringar', alternativt via knappen "Ta ut pengar" när du är inne på ett sparkonto. Pengarna finns på mottagarkontot inom tre bankdagar. Observera att om du har Mitt Spar+ genomförs uttaget först efter 31 dagar.

Vill du lägga till ett nytt uttagskonto väljer du "Lägg till uttagskonto" på Överföringar-sidan.

Vad är Kreditz?
Kreditz är en underleverantör som Santander använder sig av för att låta våra kunder välja sitt uttagskonto, på ett lätt och säkert sätt. Funktionen är inbyggd i vår internetbank.

Varför kan jag inte lägga till uttagskonton hos till exempel Avanza eller Nordnet?
Ett uttagskonto måste vara ett så kallat ”betalkonto/transaktionskonto” eller ”lönekonto” som det ibland också kallas. Avanza och Nordnet erbjuder inga betalkonton/transaktionskonton.

Det går endast göra uttag till de banker som finns med som alternativ på listan du får upp i internetbanken när du vill lägga till ett uttagskonto.
Detta då metodiken (PSD2) som används för att verifiera uttagskonton bygger på att uttag görs till betalkonton/transaktionskonton.

Varför får jag inte upp alla mina konton i listan när jag ska välja ett uttagskonto?
Det finns typer av konton som inte omfattas av de aktuella reglerna i PSD2-direktivet. Mottagarbanken kan välja att inte dela med sig av information gällande sådana konton. Dessa konton kommer då inte upp på listan av konton som du kan välja ifrån. Det kan till exempel gälla aktiedepåkonton eller sparkonton.

Vad menas med ”Mina uttagskonton”?
Detta är bankkonton som vi verifierat tillhör dig, vilket är ett krav för uttag från våra sparkonton.

Vad menas med ”Övriga uttagskonton”?
Detta är bankkonton som antingen tillhör någon annan än dig, alternativt som vi inte lyckats verifiera. Uttagskontona måste nämligen tillhöra dig för att vi ska tillåta uttag från sparkonton. Detta är för din egen säkerhet.

Kan jag ringa in och be er lägga till ett uttagskonto?
Nej, för din säkerhet måste du som kund själv lägga in uttagskonton när du är inloggad på internetbanken.

Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?

Du kan göra en insättning till bankgiro 156-2461. Ange ditt 12-siffriga kontonummer hos Santander som OCR-nummer. När betalningen är genomförd har du pengarna på ditt konto inom en bankdag.

Publicerad 18 januari, 2019

Vad händer med sparkonton vid dödsfall?

Vi får information om dödsfallet automatiskt från Skatteverket och skickar därefter ut ett ränte- och kapitalbesked inför bouppteckningen.

För att avsluta kontot och få pengarna utbetalda skickar dödsbodelägare in ett kontobevis som styrker att det angivna kontot tillhör dödsboet. Eftersom utbetalningen sker till annat konto tillhörande dödsboet behöver bouppteckningen inte vara klar innan vi betalar ut.

Kontobeviset kan skickas som en bifogad PDF till dodsbo@santander.se eller med post till:

Santander Consumer Bank
Dödsboavdelningen
FE302
171 75 Stockholm

Uppdaterad 09 december, 2019

Privatlån

Kan jag lösa mitt privatlån i förtid?
Du kan betala av ditt privatlån när du vill. Du betalar bara ränta fram till den dagen då lånet är löst.
 
För att räkna fram ett slutlösenvärde själv så loggar du in på internetbanken. 
På startsidan trycker du på lånet du önskar lösa, därefter kommer en mer detaljerad sida där du väljer 'lösa lånet'.  Fyll därefter i det datum du vill lösa lånet, så får du ett belopp samt inbetalningsuppgifter. 
 
Om du vill ha en slutlösenoffert i PDF-format kan du skicka ett meddelande till oss på internetbanken eller chatta med oss
Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Din faktura hittar du, efter den 10:e varje månad, i bankappen eller på sidan för ditt lån i internetbanken.

Anmäl dig gärna till e-faktura för att inte missa en betalning. Du ansluter dig till e-faktura via din huvudbanks internettjänst.

Använder du Kivra får du automatiskt fakturan till din digitala brevlåda.

Kan jag höja mitt befintliga lån?
Det går för det mesta bra att höja ett privatlån. Logga in på internetbanken för att se om du har ett aktuellt erbjudande för att öka lånet. 
 
Obs! Det går ej att höja ett fordonslån då lånebeloppet baserat på fordonets värde. .
Kan jag använda mig av en betalningsfri månad och vad innebär det?

Om du har ett privatlån kan du ha möjlighet till två betalningsfria månader per kalenderår. En betalningsfri månad innebär att du skjuter fram betalningen, inte att den inte behöver betalas alls. När man nyttjar en betalningsfri månad innebär det att månadsbeloppet fördelas på de resterande betalningar som finns på lånet. Det betyder att nästkommande månadsbelopp kommer att öka.

Du måste alltid kontakta oss i god tid för att ansöka om en betalningsfri månad. Du gör detta enklast genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.

Om du har möjlighet till en betalningsfri månad hittar du en knapp på sidan för ditt lån i internetbanken.

Vi kan under vissa förutsättningar bevilja dig upp till två betalningsfria månader per år, dock kan inte dessa användas i följd.  Du behöver ha betalat in minst sex månaders aviseringar, ha skött dina inbetalningar samt ha ett skuldsaldo under 200 000 kronor.

Observera att om du tackat ja till betalningsfritt och sedan höjer ditt lån så försvinner den betalningsfria månaden och kan användas vid ett annat tillfälle.

Har du ett fordonslån eller en leasing kan du inte ha betalningsfritt.  Det beror på att betalplanen är baserad på fordonets värdeminskning.

Internet- och mobilbanken

Hur loggar jag in i appen?

För att logga in i appen behöver du ha Mobilt BankID installerat på din telefon eller surfplatta.

När du öppnar appen fyller du i ditt personnummer och trycker på 'Logga in med mobilt BankID'. Din BankID-app öppnas automatiskt och du fyller i ditt lösenord för BankID. När du har legitimerat dig i BankID-appen hämtas din information och du kommer sedan tillbaka till vår app som inloggad. 

Har du precis blivit kund hos oss kan ta upp till ett dygn för din profil att skapas. Testa logga in imorgon.

Om du inte är kund hos oss har du inte möjlighet att använda vår app.

Uppdaterad 27 maj, 2020

Kan jag kontakta er genom appen?

Ja,  i menyraden väljer du ”Kundservice” där finns möjlighet att skicka in ett meddelande till oss direkt. 

Uppdaterad 25 september, 2024

Hur ser jag information om mitt lån i appen?
Genom att klicka på ditt lån på startsidan kommer du till en kontoöversikt. På kontoöversikten kan du se hur mycket du har kvar att betala och hur stort lånet var från början. Du ser även hur mycket du betalat hittils samt din nuvarande ränta. Väljer du 'Mer kontoinformation' får du ytterligare information om ditt lån som exempelvis eventuell medlåntagare, försäkring och om du har möjlighet att använda en betalningsfri månad.
 
Kan jag se hur mycket jag ska betala den här månaden?
Ja, du hittar fakturan när du klickar in dig på det aktuella kontot. Längst ned i appen finns en menyrad där ett av alternativen är 'Fakturor'. Där hittar du information om din aktuella månadsbetalning. Välj den faktura du önskar för fakturadetaljer. Klicka på pappersikonen för att kopiera ditt OCR-nummer.

 

Uppdaterad 25 september, 2024

Försäkringar

Hur använder jag försäkringen på mitt privatlån?
Du som har ett privatlån behöver se efter vilken typ av försäkring du har. 
 
Är du tveksam kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken. Har du tagit ditt lån den 23 november 2016 eller senare och har tecknat en försäkring har du ett Låneskydd.
 
Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera privatlån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan till både Lighthouse/AXA och CNP Santander Insurance.
 
Låneskydd som är är tecknat den 23 november 2016 eller senare:
Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com
 
Har du ett äldre privatlån där du har tecknat försäkringen innan den 23 november 2016 måste du se efter vilken försäkring du har. 
 
Betalningsskydd  som är tecknat till och med den 22 november 2016:
Gå in på AXAs hemsida och välj Anmäl ärende. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 880 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.
 
 
Låneskydd som är tecknat från och med den 2 maj 2014 till och med den 2 november 2015:
Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post: kundservice@se.cnpsantander.com.
Hur anmäler jag en skada på min bil när jag har Santander bilförsäkring?
Bilförsäkring via Trygg-Hansa
 
Har du  Trygg-Hansa som försäkringsgivare, anmäler du skada via deras hemsida www.trygghansa.se eller via telefon: 0771-111 500, vardagar 8-17.
 
Bilförsäkring via Zurich
 
För att göra en skadeanmälan loggar du in till mina sidor på nordic.zurich.com/santander eller så kan du ringa Zurich kundservice på telefon 08–579 331 20.

 

Uppdaterad 25 september, 2024

Butikskredit

Information angående kampanjköp hos någon av våra partners

Santander har uppmärksammat att uppläggningsavgifter, i vissa fall, debiterats på ett felaktigt sätt. Detta innebär att du kan ha blivit aviserad ett för lågt ”lägsta belopp att betala” vilket gör att en felaktig ränta har debiterats på ditt kreditkonto.

Om du är påverkad av det uppmärksammade felet kommer det att korrigeras i början på nästa år (2024).

Det kommer även att finnas mer information till dig i internetbanken som du loggar in i med hjälp av BankID.

Felet gäller följande kampanjköp

  • Betala senare i 4 eller 9 månader
  • Delbetala i 12 eller 24 månader
  • Fast månadsbelopp
  • Kökslån

Har du frågor om ovanstående är du välkommen att kontakta vår kundservice via chatt, säkra meddelanden i internetbanken, på telefon
08-559 514 00 vardagar 10-16 eller via chatt vardagar 9-16.

Vi beklagar de eventuella olägenheter detta orsakar och hoppas på din förståelse. 

Publicerad 18 december, 2023