Mer än hälften av svenska bilägare är beroende av sin bil

56 procent av svenska bilägare är mycket beroende av sin bil, enligt en ny undersökning av Santander. Undersökningen visar att bilen inte bara är ett praktiskt transportmedel utan även symboliserar personlig frihet. Vid bilköp är pris och säkerhet mest avgörande för svenskarna.

Över hälften av bilägare i Sverige är till stor del eller mycket beroende av sin bil enligt en ny undersökning bland bilägare i Norden som YouGov gjort på uppdrag av Santander. I Sverige uppgav 56% av respondenterna att de är mycket beroende av sina bilar, medan bara en procent säger att de inte alls är beroende av bilen.

Personlig frihet och rörlighet är starkt kopplade till bilägande

28 procent av svenskarna i undersökningen säger att friheten att ta sig fram när de vill är den viktigaste aspekten av att ha en bil. 21 procent anger att den viktigaste anledningen att ha en bil är för att åka till och från jobb.

– Det viktigaste med att ha bil är friheten att resa och ta sig runt. Det näst viktigaste med att ha bil är att ta sig till och från jobbet, och det tredje viktigaste är att kunna använda bilen till hushållens inköp, visar undersökningen. Det säger oss att bilen inte bara är en nödvändighet, den betyder frihet och är en möjliggörare för att leva det liv du vill, säger Clas Ljungqvist, kommersiell direktör på Santander.

I Sverige är säkerhet och pris de absolut viktigaste parametrarnasom avgör när man ska köpa en ny bil följt av storlek, märke, design och miljövänlighet.

Mobilen trumfar bilen

I undersökningen tillfrågas respondenterna hur viktig bilen är i förhållande till andra vardagliga nödvändigheter som tvättmaskin, tv, internet, kaffebryggare och mobiltelefon. Totalt 39 procent säger att bilen och mobiltelefonen är lika viktiga, 12 procent uppger att bilen är viktigare än mobiltelefonen och 45 procent säger att mobiltelefonen är viktigare än bilen.

– Att de allra flesta av oss i dagens samhälle är helt beroende av mobiltelefoner är ingen stor överraskning. Att nästan lika många anser att bilen är viktigare än mobilen än tvärtom säger oss att bilen har en helt avgörande position i det svenska samhället, säger Clas Ljungqvist.

Samtidigt anser 14 procent att kaffemaskinen är viktigare än bilen, 16 procent att diskmaskinen är viktigare än bilen och 42 procent att Internet är viktigare än bilen.

Om undersökningen

Den nordiska undersökningen genomfördes av YouGov på uppdrag av Santander Nordics i juli 2024, bland 4 000 bilägare i Norge, Sverige, Danmark och Finland.

Läs rapporten här